자료요약
새로운 지능정보 사회의 인간의 위상과 역할에 대한 성찰은 인간중심주의를 넘어서는 포스트 휴먼의 사유들과 기술문화에 대한 성찰, 그리고 이용자들의 디지털역량을 정립하기 위해 중요한 작업이다. 본 연구의 목적은 인간과 기계의 관계 설정을 중심으로 포스트휴먼의 사유들을 살펴보고 이용자들의 디지털역량을 정립하기 위한 문제설정과 방향성을 도출하는 데 있다. 이를 위해 본 연구는 4차 산업혁명시대의 도래와 함께 관심이 고조되고 있는 포스트휴먼 담론의 이론적 지형을 검토하고, 기술철학과 인간-기계의 관계에 대한 문제설정과 논점들을 질베르 시몽동(G. Simondon)과 질 들뢰즈(G. Deleuze), 그리고 펠릭스 과타리(F. Guattari) 등의 사유들을 중심으로 살펴보고자 한다. 이러한 인간-기계의 관계설정에 근거하여 포스트휴먼 담론의 지형과 미학적-윤리적 역량의 필요성을 탐구하고자 한다. 이 연구는 포스트휴먼의 주체성 연구와 미디어교육적 측면에서 이용자의 존재론적 특성과 역량의 발명을 위한 실천적 방안들을 모색하는 데 기초 자료를 제공하는 데 의의가 있다.
Reflections on the status and role of human beings in the new intelligence information society are important tasks to establish the digital media competence of the users by reflecting on the reasons of the posthumans and the technical culture beyond the human centrism. The aim of this study is to explore the ideas of post-humans and derive the problem setting and direction to establish users" digital media competence, focusing on establishing relationships between humans and machines. To do this, the study examines the theoretical topography of the Post-Humanism that is growing in interest with the advent of the Fourth Industrial Revolution. And explore theories such as G. Simondon, G. Deleuze, and F. Guattari to explore the issues of technology philosophy and problematik for human-machine relationships. Based on this, this study suggests an opinion on media-educational application methods and components of capabilities to strengthen the subjectivity of post human beings and invent digital media competence. This study is significant in providing a basic source of practical data for researching the identity of post-human beings and for exploring practical methods for inventing user"s existential characteristics and capabilities in media-educational aspects.
Reflections on the status and role of human beings in the new intelligence information society are important tasks to establish the digital media competence of the users by reflecting on the reasons of the posthumans and the technical culture beyond the human centrism. The aim of this study is to explore the ideas of post-humans and derive the problem setting and direction to establish users" digital media competence, focusing on establishing relationships between humans and machines. To do this, the study examines the theoretical topography of the Post-Humanism that is growing in interest with the advent of the Fourth Industrial Revolution. And explore theories such as G. Simondon, G. Deleuze, and F. Guattari to explore the issues of technology philosophy and problematik for human-machine relationships. Based on this, this study suggests an opinion on media-educational application methods and components of capabilities to strengthen the subjectivity of post human beings and invent digital media competence. This study is significant in providing a basic source of practical data for researching the identity of post-human beings and for exploring practical methods for inventing user"s existential characteristics and capabilities in media-educational aspects.
목차
1. 문제제기 및 연구목적
2. 포스트휴먼의 사상적 자원: 인간-기계 관계 설정과 정동(affect)의 역량
3. 포스트휴먼 담론의 지형과 문제설정
4. 포스트휴먼의 주체성 생산과 미학적-윤리적 역량
5. 맺음말
2. 포스트휴먼의 사상적 자원: 인간-기계 관계 설정과 정동(affect)의 역량
3. 포스트휴먼 담론의 지형과 문제설정
4. 포스트휴먼의 주체성 생산과 미학적-윤리적 역량
5. 맺음말
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