- [CJ?메조미디어] 2025 타겟?리포트_50대
- [플레이디] 2025 광고·마케팅 트렌드 전망 리포트
- [나스미디어]2024년 11월 2025 디지털 미디어 & 마케팅 전망
- [2025년 7월] 2025 상반기 디지털 미디어 & 마케팅 결산
- [인크로스]2025년 1월 미디어 이슈 리포트
- [2025년 5월] 2025 NPR 요약보고서
- 기아차 SOUL의 혁신적인 제품전략 -소비자의 soul을 움직이다-
- [Case Study] 디지털 미디어 광고 사례
- 조선-중앙-동아일보의 유사성과 차별성:1면 구성과 사설의 이념성을 중심으로
- [2024년 12월] 한 장이면 고민 끝! 2025 마케팅 이슈 캘린더
자료요약
본 연구는 영화 흥행에 있어 광고가 얼마나 효과가 있는지 알아보기 위해 영화 매출액과 광고비와의 관계를 분석해 보았다. 영화 광고비는 한국광고데이터에서 제공하는 자료를 사용하였고 지상파TV, 케이블TV, 종합편성채널, 신문, 잡지, 온라인 등의 매체가 포함된다. 영화 매출액은 영화진흥위원회에서 제공하는 자료를 사용하였다. 분석 결과 전체적으로 광고비 총액은 영화 매출액에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 매체별로 보면 온라인, 지상파TV, 케이블TV 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 제작국가별로 보면 한국 영화가 외국 영화보다 광고비가 흥행에 더 영향력이 큰 것으로 나타났다. 매체별로 보면 한국 영화는 지상파TV가 영향을 미치고 있었고 외국 영화는 케이블TV와 온라인 광고가 영향을 미치는 것으로 나타났다. 영화 등급별 광고비의 영향력은 찾아볼 수 없었다. 이러한 결과는 영화 마케팅에 있어서 광고의 영향력을 계량적으로 알아보았다는 데 의미가 있으며 실무적으로도 시사점을 제공하고 있다.
This study explores effects of movie advertising on movie sales. Advertising data were collected from Korean Advertising Data and movie sales data was provided from Korean Film Council (KOFIC). Findings of this study show that total expenditure of movie advertising was positively related to volumes of movie sales. The oder of comparative influences are can be listed as online, terrestrial TV, cable TV. Advertising effects of Korean movies are bigger than foreign movies. Among advertising media, terrestrial TV influenced sales of Korean movies, and cable TV and online advertising influenced sales of imported movies. Movie rating did not influence the relationships between movie advertising and movie sales. These results could provide academic implications and managerial implications for movie advertisers.
This study explores effects of movie advertising on movie sales. Advertising data were collected from Korean Advertising Data and movie sales data was provided from Korean Film Council (KOFIC). Findings of this study show that total expenditure of movie advertising was positively related to volumes of movie sales. The oder of comparative influences are can be listed as online, terrestrial TV, cable TV. Advertising effects of Korean movies are bigger than foreign movies. Among advertising media, terrestrial TV influenced sales of Korean movies, and cable TV and online advertising influenced sales of imported movies. Movie rating did not influence the relationships between movie advertising and movie sales. These results could provide academic implications and managerial implications for movie advertisers.
목차
1. 서론
2. 문헌 연구
3. 연구 방법
4. 연구 결과
5. 논의 및 결론
2. 문헌 연구
3. 연구 방법
4. 연구 결과
5. 논의 및 결론
광고비
매출
영화 원산지
영화 등급
Movie Sales
Advertising Expenditure
Country of Origin
and Movie Rating








