자료요약
<동아일보>의 백지 광고 사태와 언론 소비자주권 국민캠페인(언소주) 불매운동이 광고시민운동 차원에서의 어떠한 차이가 있는지를 분석한 결과 <동아일보> 백지 광고 사태는 정치권력이 특정 언론사의 광고를 통제하여 언론의 자유를 억압하는 행위에 대해 집단 지성의 표현으로 개별소비자들이 자발적인으로 광고를 게재하여 문제 해결을 하고자 하는 광고시민운동이라고 할 수 있다. 이에 반하여 언소주 불매운동은 특정 언론사의 왜곡된 보도에 대해 진보 성향의 언소주가 유사 시민단체와 연대를 통해 네트워크를 구성하여 특정 신문에 대해 1차 구독중지 운동에서 출발하여, 이들 언론사에 광고하는 광고주의 제품에 대한 2차적 불매운동을 전개하는 새로운 방식의 광고시민운동이라고 할 수 있다. 이러한 광고시민운동은 공공재인 언론 제품에 대한 광고주의 공공적, 윤리적 소비를 강조하는 측면까지 접근하게 되었다.
This study analyzes the difference between the blank space situation instead of advertisements of Dong-A Ilbo and the press consumer sovereignty national campaign on the part of the advertising citizenship movement.
The blank space situation is that the political power controls the press and an expression of collective intelligence about suppressing freedom of press. And it is a kind of advertising civil movement for consumers to solve the problems as putting the advertising in the Dong-A Ilbo.
On the other hand, the press consumer sovereignty national campaign is a movement to suspend subscriptions to distorted reports by the specific press company. Then it has spread to a boycott of corporate products that advertise to the press company. This is a new form of the advertising civic movement.
The advertising civic movement has even approached advertisers with an emphasis on public and ethical consumption.
This study analyzes the difference between the blank space situation instead of advertisements of Dong-A Ilbo and the press consumer sovereignty national campaign on the part of the advertising citizenship movement.
The blank space situation is that the political power controls the press and an expression of collective intelligence about suppressing freedom of press. And it is a kind of advertising civil movement for consumers to solve the problems as putting the advertising in the Dong-A Ilbo.
On the other hand, the press consumer sovereignty national campaign is a movement to suspend subscriptions to distorted reports by the specific press company. Then it has spread to a boycott of corporate products that advertise to the press company. This is a new form of the advertising civic movement.
The advertising civic movement has even approached advertisers with an emphasis on public and ethical consumption.
목차
1. 서론
2. 이론적 논의
3. 광고시민운동 사례
4. 연구문제 및 연구 방법
5. 연구 결과
6. 결론
2. 이론적 논의
3. 광고시민운동 사례
4. 연구문제 및 연구 방법
5. 연구 결과
6. 결론
광고시민운동
소비자 규제
광고 판례
Advertising Civil Movement
Consumer Regulation
Advertising Judicial Precedent